Erasmus + KA2

Das Programm KA 2 ist ein europäisches Bildungsprogramm für lebenslanges Lernen. Die Edith-Stein-Schule engagiert sich seit 2003 in diesem Programm, das innovative Wege der Zusammenarbeit und Partnerschaft schulischer Einrichtungen in Europa ermöglicht.  Eine solche Schulpartnerschaft dauert mehrere Jahre und alle Partnerschulen arbeiten an einem selbst gewählten Thema von gemeinsamen Interesse zusammen.

Von 2015 – 2018 bearbeitet unsere Schule unter Leitung von H. Dr. Klär mit folgenden Schulen das Thema „Inklusion – ein Menschenrecht“:

  1.  Scuola Superioara Commerciala "Nicolae Kreztulescu" (Rumänien)
  2.  Istituto Tecnico Industriale Statale "Luigi Dell'Erba" (Italien)
  3. V Liceum Ogolnoksztalcace Im. Kanclerza Jana Zamoyskiego W Dabrowie Gorniczej (Polen)
  4. ATHÉNÉE COMMUNAL MAURICE DESTENAY (Belgien)
  5. The Brit School For Performing and Technology (England)

Links zu den Partnerschulen

Rumänien: www.kretzulescu.ro/

Italien: www.itis.castellana-grotte.it/

Polen: liceumzamoyski.pl/index.php/en

Belgien: www.ecoles.cfwb.be/acsliege/

England: www.brit.croydon.sch.uk/page/default.asp?title=Home&pid=1 

Dieses Projekt wurde mit Unterstützung der Europäischen Kommission finanziert. Die Verantwortung für den Inhalt dieser Veröffentlichung (Mitteilung) trägt allein der Verfasser;

Die Kommission haftet nicht für die weitere Verwendung der darin enthaltenen Angaben.

  • Ergebnis der transnationalen Lernaktivität

    Ergebnis der transnationalen Lernaktivität aller Partnerschulen in Bukarest bzgl. Inklusiver Ansätze in der eigenen Schule:

    The partaking schools in this project agree on fostering an understanding for diversity concerning bodily, psychological, economic, social and cultural items and issues. On the basis of this commonly agreed position, the partner schools have derived and developed their respective approaches to inclusion.

    Inclusive strategies held by all partner schools are: In the focus of learning there is the individual learning progress of each student. All students have access to all curricular and extra-curricular activities. To tackle all possible impairments and obstacles, there is a stringent strategy to structure the curriculum in such a way that it allows for tailoring the relevant aspects to each student’s individual and (special) educational needs.

  • Deutschland/ Rumänien

    Inclusive teaching can have various manifestations: e.g. Edith-Stein-Schule: A class room has been redesigned in order to enable a student with impaired hearing to follow lessons adequately. To that end, the room was equipped with sound-absorbing elements. The student, who is wearing a cochlea-amplifier implant, is no longer exposed to problems arising from infra-sound effects. The Romanian school teaches students from ethnic and religious minorities and offers programmes for highly gifted and talented students as well as for children with learning difficulties.

  • Polen

    School staff members have been familiarised with the issue during staff meetings and trainings (‘Exclusion of students in school and methods of preventing it’). The school has organised ‘ParaSpartakiada’ - a sports competition for disabled students as an inclusive approach. More than 400 disabled students from the whole region took part. The school has cooperated with the University of Silesia in assessing the problem of exclusion among our students and their environment. A questionnaire has been made and implemented. The results were used to adjust the school teaching and upbringing programme and suggest lessons dealing with the issue.

  • Italien

    To meet the requirements of students with needs of inclusion, two teachers, usually, a teacher who teaches subjects of general knowledge or national curriculum teachers and a special education assistant, collaborate in the class room.

  • England

    The BritSchool offers general education as well as an education in performing arts and technology. The particular profile of the school is highlighted and reflected in various strands that combine conventional and innovative aspects of education and training, i.e. academic subjects alongside strands like music, musical, drama, dance, IT, film and radio. A particularly valuable contribution is made by the newly implemented strand focusing on community work. This strand is especially designed for students from ethnic minorities, crime hotspots and students from deprived areas.

  • Rahmenleitbild zur Inklusion

    An der Edith-Stein-Schule, Fachschule für Sozialpädagogik in Trägerschaft des Bistums Trier, sind wir eine christliche Gemeinschaft…

    1.  die inklusionsorientiertes pädagogisches Arbeiten vermittelt und weiterentwickelt.
    2.  die im partnerschaftlichen Dialog Vorurteile sichtbar macht und angeht, um diese zu überwinden. Vorurteilsfreiheit ist ein Ziel unseres partnerschaftlichen Lernens.
    3.  mit dem Ziel einer demokratischen Teilhabe am Schulleben, die kontinuierlich reflektiert und weiterentwickelt wird.
    4.  mit der Überzeugung, dass vor Gott alle Menschen gleich und einzigartig sind, und wir dies im Schulalltag anerkennen und gemeinsam leben.